Bóle kobiet w ciąży

Ciąża jest dla kobiety okresem wyjątkowym, jednak w tym czasie może się spotkać z różnymi dolegliwościami i napięciami, szczególnie w układzie kostnoszkieletowym. Związane jest to często z przyrostem masy ciała, choć przyczyn może być więcej. Ich umiejscowienie i nasilenie zależy między innymi od etapu ciąży.

Przyczyna i objawy

Napięcia i bóle u kobiet w ciąży często wynikają ze zmiany postawy ciała, spowodowane przemieszczeniem się środka ciężkości ku przodowi. Dodatkowe napięcia w obrębie miednicy i przepony utrudniają natomiast odpływ krwi do serca z dolnej części ciała. Może to spowodować lub pogłębić istniejące żylaki nóg i hemoroidy. Dolegliwości bólowe są też efektem działania hormonów. Z jednej strony hormony rozluźniają więzadła w całym ciele, co jest istotne dla prawidłowego przebiegu porodu. Z drugiej jednak wpływa to na przeciążenie więzadeł, stawów, dyskomfort i ból. Ponadto, w miarę jak dziecko rośnie w łonie matki, może uciskać (oczywiście nieświadomie) przeponę, narządy wewnętrzne lub zmienić ustawienie żeber. W takiej sytuacji kobieta może odczuwać trudności w oddychaniu albo zgagę.

Najczęstsze dolegliwości bólowe u kobiet w ciąży

Bóle pleców, bóle kręgosłupa i kości krzyżowej, rwa kulszowa, bóle miednicy, bóle spojenia łonowego, bóle żebrowe, drętwienie kończyn, ciężkość kończyn dolnych, obrzęki i mrowienie, zespół cieśni nadgarstka, zaburzenia w napięciu mięśni – te również po porodzie.

Klasyczna farmakoterapia daje kobiecie niewiele możliwości leczenia bólu, z uwagi na to, że w okresie ciąży spektrum polecanych i bezpiecznych leków jest naprawdę niewielkie. Osteopatia jest alternatywą ‐ zapewnia metody leczenia w sposób niefarmakologiczny, a jednocześnie bezpieczny, zarówno dla kobiety, jak i dziecka. W leczeniu bólu u kobiet w ciąży, stosuje się bardzo delikatne techniki osteopatyczne oraz terapię czaszkowo‐krzyżową. Dla unormowania wszelkich dysfunkcji i napięć, aplikuje się łagodne masaże oraz właściwie dobrane ćwiczenia.

Zapraszam do zapoznania się z publikacjami mojego autorstwa:

pdfDolegliwości bólowe dolnego odcinka kręgosłupa u kobiet w ciąży