fbpx
Ładowanie Wydarzenia

Od wady zgryzu do dysfunkcji narządowych i mięśniowo-szkieletowych

Diagnostyka funkcjonalna i terapia manualna dzieci i dorosłych.

Kurs dla osób zainteresowanych badaniem funkcjonalnym wad zgryzu, wad postawy, napięć w układzie mięśniowo-szkieletowym, ich powiązań z dysfunkcjami narządów wewnętrznych oraz leczeniem z użyciem terapii manualnej.

Wady zgryzu i wady postawy ciała stanowią bardzo wysoki odsetek wśród problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.  Badania pokazują, że u dzieci wieku 6-12 lat nieprawidłowości postawy ciała wystąpiły u 93,2% badanych dzieci, w tym: wady stóp 78,4%, skoliozy piersiowe i lędźwiowe w zestawieniu łącznym 73,9%, odstające łopatki 59,5%, postawy skoliotyczne 9,8%. Według danych epidemiologicznych publikowanych przez autorów polskich częstość występowania wad zgryzu wynosi około 40-60% populacji.

Na kursie terapeuci dowiedzą się jak zbadać pacjenta funkcjonalnie, palpacyjnie i z wykorzystaniem zdjęć. Nauczą się jak postępować z pacjentami z wadami zgryzu i wadami postawy. Jest to kurs, który przyda się w gabinecie każdemu kto pracuje z narządem ruchu i nie tylko.

Szkolenie obejmuje następujące zagadnienia:

  • ocenę  zgryzu;
  • badanie funkcjonalne: wizualne, manualne, wybrane testy funkcjonalne;
  • analizę fotograficzną zaburzeń w obrębie twarzy;
  • ocenę postawy ciała – korelacje w odniesieniu do zgryzu;
  • pozycja żuchwy a postawa ciała;
  • ocenę okluzji;
  • omówienie wybranych modeli napięć i schematów posturalnych;
  • napięcia mięśniowo-szkieletowe i dysfunkcje narządowe;
  • rola AUN w powstawaniu wady zgryzu i wad postawy;
  • ocenę napięć przepon;
  • anatomię palpacyjna wybranych struktur podlegających terapii;
  • terapię struktur wpływających na narząd żucia i wady postawy;
  • terapię intraoralna;
  • ćwiczenia usprawniające narząd żucia;
  • podstawowe ćwiczenia postawy ciała;
  • ćwiczenia AUN.

Po szkoleniu uczestnicy będą m.in:

– wiedzieli jak dokonać oceny zgryzu, oceny postawy ciała oraz powiązań mięśniowo-szkieletowych i narządowych; 

– umieli wykonać badanie funkcjonalne stawu skroniowo-żuchwowego;

– znali biomechanikę żuchwy;

– umieli przeprowadzić terapię najczęściej powstających napięć w powiązaniu z wadami zgryzu;

– umieli leczyć dolegliwości bólowych w obrębie czaszkowo-żuchwowym.


Program

Dzień 1

  1. Anatomia stawu skroniowo-żuchwowego.
    1. 1.1.Żuchwa, dół żuchwowy.
    2. 1.2. Krążek stawowy; funkcja krążka stawowego. 
    3. 1.3. Torebka stawowa.
    4. 1.4. Więzadła.
    5. 1.5. Mięśnie: anatomia, funkcja i badanie palpacyjne, ocena funkcjonalna:
  • – Mięsień skroniowy
  • – Mięsień żwacz
  • – Mięsień skrzydłowy przyśrodkowy
  • – Mięsień skrzydłowy boczny
  • – Mięsień klinowo-żuchwowy
  • – Mięśnie nadgnykowe
  • – Mięsień podgnykowe
  • – Mięśnie zagnykowe
  • – Mięśnie dna jamy ustnej
  • – Mięśnie języka
  • – Mięśnie mimiczne

1.6.Unerwienie stawu skroniowego.

1.7.Unaczynienie stawu skroniowo-żuchwowego.

2. Biomechanika żuchwy:

2.1.Otwieranie ust

2.2.Zamykanie ust

2.3.Protruzja i retruzja

2.4.Laterotruzja

3. Dysfunkcje czaszkowo-żuchowowe:

3.1.Bruksizm

3.2.Migreny

3.3.Zwykłe bóle głowy

3.4.Napięciowe bóle głowy

3.5.Bóle neuropatyczne jamy ustnej i części twarzowej

3.6.Ból stawu skroniowo-żuchwowego

3.7.Szumy uszne

4. Objawy kliniczne dysfunkcji czaszkowo-żuchwowych:

4.1.Ból

4.2.Krepitacje, trzaski, ograniczenia ruchomości

4.3.Tkliwość

4.4.Inne

5. Stawy skroniowe i postawa ciała:

– ocena postawy ciała korelacje w odniesieniu do zgryzu;

– pozycja żuchwy a postawa ciała;

– omówienie wybranych modeli napięć i schematów posturalnych;

– model zstępujący;

– model wstępujący;

– łańcuchy dysfunkcji;

– trójkąty funkcjonalne w odniesieniu do stawu skroniowo-żuchwowego.

6. Ocena zgryzu.

7. Ocena okluzji.

8. Analiza fotograficzna zaburzeń w obrębie twarzy.

9. Ocena napięć w obrębie twarzy – badanie wizualne, badanie palpacyjne.

10.Ocena ustawienia kości gnykowej – badanie palpacyjne.

11.Dysfunkcje mięśniowo-powięziowe.

12.Badanie pozycji stawu skroniowo-żuchwowego.

13.Odruchowy test długości ramion.

14.Badanie punktów spustowych mięśni:

– mięsień skroniowy;

– mięsień żwacz;

– mięsień skrzydłowy przyśrodkowy;

– mięsień skrzydłowy boczny;

– mięsień klinowo-żuchwowy;

– mięśnie nadgnykowe.

15.Ocena postawy ciała i napięć mięśniowo-szkieletowych na pacjentach.

16.Ocena postawy ciała korelacje w odniesieniu do zgryzu.

17.Pozycja żuchwy a postawa ciała.

18.Terapia mięśni żucia

– mięsień skroniowy;

– mięsień żwacz;

– mięsień skrzydłowy przyśrodkowy;

– mięsień skrzydłowy boczny;

– mięsień klinowo-żuchwowy;

– mięśnie nadgnykowe;

– mięsień podgnykowe;

– mięśnie zagnykowe;

– mięśnie dna jamy ustnej;

– mięśnie języka;

– mięśnie mimiczne.

19.Terapia stawów skroniowo-żuchwowych:

– kompresja;

– dekompresja;

– manipulacja;

– dysfunkcyjnych trajektorii;

– inne.

20.Terapia najczęściej powstających napięć w powiązaniu z wadami zgryzu:

– przepony;

– wybrane grupy mięśniowe;

– wybrane stawy podlegające najczęściej dysfunkcji.

21.Autonomiczny układ nerwowy – rola w wadach zgryzu i napięciach w ciele.

22.Terapia intraoralna.

23.Ćwiczenia usprawniające narząd żucia.

24.Ćwiczenia postawy ciała. 

25.Ćwiczenia: autonomiczny układ nerwowy.

Szczegóły kursu

12.10.2024 - 13.10.2024
Katowice

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.