Diagnostyka funkcjonalna i terapia manualna dzieci i dorosłych.
Kurs dla osób zainteresowanych badaniem funkcjonalnym wad zgryzu, wad postawy, napięć w układzie mięśniowo-szkieletowym, ich powiązań z dysfunkcjami narządów wewnętrznych oraz leczeniem z użyciem terapii manualnej.
Wady zgryzu i wady postawy ciała stanowią bardzo wysoki odsetek wśród problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. Badania pokazują, że u dzieci wieku 6-12 lat nieprawidłowości postawy ciała wystąpiły u 93,2% badanych dzieci, w tym: wady stóp 78,4%, skoliozy piersiowe i lędźwiowe w zestawieniu łącznym 73,9%, odstające łopatki 59,5%, postawy skoliotyczne 9,8%. Według danych epidemiologicznych publikowanych przez autorów polskich częstość występowania wad zgryzu wynosi około 40-60% populacji.
Na kursie terapeuci dowiedzą się jak zbadać pacjenta funkcjonalnie, palpacyjnie i z wykorzystaniem zdjęć. Nauczą się jak postępować z pacjentami z wadami zgryzu i wadami postawy. Jest to kurs, który przyda się w gabinecie każdemu kto pracuje z narządem ruchu i nie tylko.
Szkolenie obejmuje następujące zagadnienia:
- ocenę zgryzu;
- badanie funkcjonalne: wizualne, manualne, wybrane testy funkcjonalne;
- analizę fotograficzną zaburzeń w obrębie twarzy;
- ocenę postawy ciała – korelacje w odniesieniu do zgryzu;
- pozycja żuchwy a postawa ciała;
- ocenę okluzji;
- omówienie wybranych modeli napięć i schematów posturalnych;
- napięcia mięśniowo-szkieletowe i dysfunkcje narządowe;
- rola AUN w powstawaniu wady zgryzu i wad postawy;
- ocenę napięć przepon;
- anatomię palpacyjna wybranych struktur podlegających terapii;
- terapię struktur wpływających na narząd żucia i wady postawy;
- terapię intraoralna;
- ćwiczenia usprawniające narząd żucia;
- podstawowe ćwiczenia postawy ciała;
- ćwiczenia AUN.
Po szkoleniu uczestnicy będą m.in:
– wiedzieli jak dokonać oceny zgryzu, oceny postawy ciała oraz powiązań mięśniowo-szkieletowych i narządowych;
– umieli wykonać badanie funkcjonalne stawu skroniowo-żuchwowego;
– znali biomechanikę żuchwy;
– umieli przeprowadzić terapię najczęściej powstających napięć w powiązaniu z wadami zgryzu;
– umieli leczyć dolegliwości bólowych w obrębie czaszkowo-żuchwowym.
Program
Dzień 1
- Anatomia stawu skroniowo-żuchwowego.
- 1.1.Żuchwa, dół żuchwowy.
- 1.2. Krążek stawowy; funkcja krążka stawowego.
- 1.3. Torebka stawowa.
- 1.4. Więzadła.
- 1.5. Mięśnie: anatomia, funkcja i badanie palpacyjne, ocena funkcjonalna:
- – Mięsień skroniowy
- – Mięsień żwacz
- – Mięsień skrzydłowy przyśrodkowy
- – Mięsień skrzydłowy boczny
- – Mięsień klinowo-żuchwowy
- – Mięśnie nadgnykowe
- – Mięsień podgnykowe
- – Mięśnie zagnykowe
- – Mięśnie dna jamy ustnej
- – Mięśnie języka
- – Mięśnie mimiczne
1.6.Unerwienie stawu skroniowego.
1.7.Unaczynienie stawu skroniowo-żuchwowego.
2. Biomechanika żuchwy:
2.1.Otwieranie ust
2.2.Zamykanie ust
2.3.Protruzja i retruzja
2.4.Laterotruzja
3. Dysfunkcje czaszkowo-żuchowowe:
3.1.Bruksizm
3.2.Migreny
3.3.Zwykłe bóle głowy
3.4.Napięciowe bóle głowy
3.5.Bóle neuropatyczne jamy ustnej i części twarzowej
3.6.Ból stawu skroniowo-żuchwowego
3.7.Szumy uszne
4. Objawy kliniczne dysfunkcji czaszkowo-żuchwowych:
4.1.Ból
4.2.Krepitacje, trzaski, ograniczenia ruchomości
4.3.Tkliwość
4.4.Inne
5. Stawy skroniowe i postawa ciała:
– ocena postawy ciała korelacje w odniesieniu do zgryzu;
– pozycja żuchwy a postawa ciała;
– omówienie wybranych modeli napięć i schematów posturalnych;
– model zstępujący;
– model wstępujący;
– łańcuchy dysfunkcji;
– trójkąty funkcjonalne w odniesieniu do stawu skroniowo-żuchwowego.
6. Ocena zgryzu.
7. Ocena okluzji.
8. Analiza fotograficzna zaburzeń w obrębie twarzy.
9. Ocena napięć w obrębie twarzy – badanie wizualne, badanie palpacyjne.
10.Ocena ustawienia kości gnykowej – badanie palpacyjne.
11.Dysfunkcje mięśniowo-powięziowe.
12.Badanie pozycji stawu skroniowo-żuchwowego.
13.Odruchowy test długości ramion.
14.Badanie punktów spustowych mięśni:
– mięsień skroniowy;
– mięsień żwacz;
– mięsień skrzydłowy przyśrodkowy;
– mięsień skrzydłowy boczny;
– mięsień klinowo-żuchwowy;
– mięśnie nadgnykowe.
15.Ocena postawy ciała i napięć mięśniowo-szkieletowych na pacjentach.
16.Ocena postawy ciała korelacje w odniesieniu do zgryzu.
17.Pozycja żuchwy a postawa ciała.
18.Terapia mięśni żucia
– mięsień skroniowy;
– mięsień żwacz;
– mięsień skrzydłowy przyśrodkowy;
– mięsień skrzydłowy boczny;
– mięsień klinowo-żuchwowy;
– mięśnie nadgnykowe;
– mięsień podgnykowe;
– mięśnie zagnykowe;
– mięśnie dna jamy ustnej;
– mięśnie języka;
– mięśnie mimiczne.
19.Terapia stawów skroniowo-żuchwowych:
– kompresja;
– dekompresja;
– manipulacja;
– dysfunkcyjnych trajektorii;
– inne.
20.Terapia najczęściej powstających napięć w powiązaniu z wadami zgryzu:
– przepony;
– wybrane grupy mięśniowe;
– wybrane stawy podlegające najczęściej dysfunkcji.
21.Autonomiczny układ nerwowy – rola w wadach zgryzu i napięciach w ciele.
22.Terapia intraoralna.
23.Ćwiczenia usprawniające narząd żucia.
24.Ćwiczenia postawy ciała.
25.Ćwiczenia: autonomiczny układ nerwowy.