Bóle barku

Dolegliwości w okolicy barku i szyi są powszechnie zgłaszane podczas wizyty u fizjoterapeuty. Zwykle występuje u pacjentów w wieku średnim i u osób starszych.

Częstą przyczyną bólu barku jest uszkodzenie stożka rotatorów, stawu barkowo‐obojczykowego lub stawu ramienno‐łopatkowego. Źródłem bólu może też być miejscowy stan zapalny, spowodowany przeciążeniem lub zmianami zwyrodnieniowymi. Przyczyną pojawienia się bólu barku jest też dysbalans mięśniowy, czyli zaburzenia pomiędzy grupami mięśni, które odpowiadają za ruchy ciała w różnych kierunkach. W przypadku nadmiernego napięcia jednej grupy mięśniowej może pojawić się wtedy ból innej grupy. Powszechne jest też zjawisko rzutowania narządów wewnętrznych, na przykład dysfunkcja wątroby może wpłynąć na ból prawego barku. Bóle w okolicach barku pojawiają się również podczas wykonywania ciężkiej pracy fizycznej, prac manualnych, w stanach depresyjnych oraz u osób starszych.

W przypadku bólu barku terapia manualna polega na:

• rozluźnieniu struktur powodujących napięcie na poziomie stawów,
  • mobilizacji stawów: barkowego, barkowo‐obojczykowego, mostkowo‐obojczykowego oraz połączenia łopatki z żebrami,
  • znalezieniu i rozluźnieniu powiązań w układzie mięśniowo‐szkieletowym w innych miejscach ciała, które mają wpływ na pojawienie się bólu barku; mogą to być między innymi odcinek szyjny, piersiowy, kręgosłup, łokieć a nawet nadgarstek.
  • rozluźnienie w strukturach narządów wewnętrznych, których dysfunkcja wpływa na pojawienie się dolegliwości bólowy.