Bóle mięśniowe

Bóle mięśni przybierają różne formy. Chwilowy skurcz lub krótkotrwały ból zwykle szybko mija i nie wymaga interwencji. Najczęściej wystarczy wtedy delikatny masaż. Jednak w przypadku, gdy bóle powracają, nasilają się i trwają dłużej niż kilka dni, warto udać się do osteopaty.

Objawy

Bóle pochodzenia mięśniowo‐powięziowego oraz inne dolegliwości mięśniowo‐szkieletowe charakteryzują się miejscowym, głębokim i tępym bólem. Zwykle nie wiąże się on z określoną chorobą mięśnia, ścięgna lub kości. Możemy mieć też do czynienia z bólem rzutowanym, czyli takim, który dotyczy aktywności określonych punktów ciała, na przykład mięśniowo‐powięziowych punktów spustowych. U osób starszych, choć nie tylko, występuje ból i charakterystyczna sztywność mięśni, zwłaszcza rano lub podczas dłuższej podróży. Może być to powiązane z chorobami reumatologicznymi lub neurologicznymi.

Podobnie jak w przypadku innych dolegliwości, bóle mięśni mogą mieć różne źródła. Jednym z bezpośrednich powodów jest uraz lub uderzenie, wywołujące miejscowy obrzęk czy siniaka. Bóle mięśni są też często powiązane ze szczególnym charakterem wykonywanej pracy. Na przykład podnoszenie dużego ciężaru może spowodować nadwyrężenie, naciągnięcie lub naderwanie włókien mięśniowych. Przyczyną bólu i sztywności mięśni jest też starszy wiek pacjenta, choroby neurologiczne lub reumatologiczne.

W przypadku bólu mięśni leczenie osteopatyczne polega na zastosowaniu odpowiednich technik manualnych, których celem jest:

• zmniejszenie napięcia mięśniowo‐powięziowego w okolicy bólu mięśnia,
  • rozluźnienie struktur mięśniowo‐powięziowych w bolesnej okolicy ciała,
  • znalezienie i rozluźnienie powiązań w układzie mięśniowo‐szkieletowym w innych częściach ciała, które mają wpływ na pojawienie się bólu mięśni.

Dodatkowo zaleca się pacjentowi odpowiedni zestaw ćwiczeń rozluźniających i rozciągających daną grupę mięśniową.

Źródła bólu mięśni – więcej informacji

Mięśniowo‐powięziowy punkt spustowy (ang. trigger point) Jest to silnie podrażniona okolica w obrębie mięśnia szkieletowego. Może występować także w innych tkankach, np. w skórze, ścięgnach, więzadłach, torebkach stawowych. Punkty spustowe, oprócz lokalnego znaczenia w rozwoju dolegliwości bólowych, mogą być powiązane z dysfunkcjami w innych częściach ciała lub określonymi patologiami w układzie mięśniowo‐szkieletowym.

Entezopatie

Są to choroby przyczepów ścięgien oraz pochewek ścięgnistych. Uszkodzenie przyczepu mięśnia powstaje głównie w wyniku sumowania się mikrourazów na skutek traumatyzującego napinania mięśnia lub więzadła. Następstwami tych procesów mogą być uwapnienia zlokalizowane w przyczepie ścięgna lub więzadła. Każdy mięsień może mieć aktywny mięśniowo‐powięziowy punkt spustowy a jego przyczep może być objęty zmianami zapalnymi. Najczęstszymi lokalizacjami są:

• nadkłykieć boczny kości ramiennej – potocznie zwany „łokieć tenisisty”,
  • nadkłykieć przyśrodkowy kości ramiennej – potocznie zwany „łokieć golfisty”,
  • guzek większy i mniejszy kości ramiennej – entezopatia stożka rotatorów,
  • krętarz większy kości udowej,
  • guzowatość kości piętowej – potocznie zwana „ostrogą piętową”,
  • krawędź rzepki

Zapalenie ścięgien

Występowanie dolegliwości wiąże się z urazem, przeciążeniem, stanem zakaźnym lub zapalnym stawów.