Rwa kulszowa

Rwa kulszowa to zespół objawów, charakteryzujących się promieniowaniem bólu, mrowieniem lub drętwieniem. Odczuwany jest w tylnej części nogi, wzdłuż nerwu kulszowego – stąd nazwa. Ból ten może promieniować do pośladka, łydki, a czasem aż do stopy. Dodatkowo takim objawom może towarzyszyć osłabienie lub utrata siły w mięśniach podudzia, np. problem ze staniem na palcach lub piętach. Co więcej, w takim wypadku nasz organizm reaguje często napięciem mięśni przykręgosłupowych i może powodować skrzywienie boczne tułowia.

Ważne pojęcia w przypadku zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa:

• zmiany zwyrodnieniowe krążka międzykręgowego i trzonów kręgowych.
  • odnosi się do zmian zwyrodnieniowych drobnych stawów międzykręgowych.

Źródłem rwy kulszowej jest ucisk w dolnej części kręgosłupa, a dokładnie w odcinku lędźwiowo‐krzyżowym. Tutaj dysk (jądro miażdżyste) naciska na korzeń nerwowy, co powoduje ból w plecach, który często promieniuje również do nogi.

W przypadku rwy kulszowej leczenie osteopatyczne polega na zastosowaniu odpowiednio dobranych technik manualnych, które mają na celu między innymi:

• odbarczenie ucisku na korzenie nerwowe, czyli zwiększenie przestrzeni w miejscu, w którym nerw jest uciśnięty,
  • przywrócenie prawidłowego napięcia mięśniowo‐powięziowego, czyli rozluźnieniegłębokich warstw mięśni i tkanki łącznej w okolicy lędźwiowo‐krzyżowej,
  • poprawa drenażu naczyniowego w okolicy jamy brzusznej, miednicy oraz części lędźwiowo‐krzyżowej.